Babské rady a tipy

Brusinky

Autor: kac a cs.wikipedia.org, Foto: © JJAVA / Dollar Photo Club

Brusinky se řadí k nejzdravějším druhům ovoce na světě, především k jejich obrovskému obsahu antioxidantů. Z tohoto důvodu se brusinky často řadí i mezi tzv. superpotraviny. Jejich pozitivní vliv na zdraví je podložen stovkami nejrůznějších studií.

Léčivé účinky a vitamíny brusinek - babské rady | babske-tipy.cz

Způsoby konzumace brusinek

Asi nejčastěji kupujeme brusinky sušené. V obchodech se dají sehnat i konzervované, ale samozřejmě nejlepší jsou vždy čerstvé, kde je jistota, že neobsahují žádnou přidanou chemii a že nedošlo jejich úpravou například ke snížení koncentrace nebo ke ztrátě vitamínů. U kupovaných brusinek je dobré sledovat, aby zbytečně neobsahovaly například přidaný cukr. V obchodě jsou k dostání i brusinkové džusy, zde je ale vhodné pořádně se podívat na etiketu, z čeho se džus opravdu skládá.

Sušené brusinky nám mohou klidně obohatit naši snídani, třeba přidáním do cereálií či ovesných vloček. Výborným způsobem, jak konzumovat brusinky, je mléčný koktejl z mixu mraženého či čerstvého ovoce, případně domácí ovocné smoothie. Jako svačinku lze brusinky kombinovat například s ořechy, slunečnicovými či konopnými semínky, ale klidně i s chia semínky.

Wiki: Brusinky se zpracovávají v potravinářství jako čerstvé, sušené, v podobě marmelád a podobně. Na našem území jsou však chráněné, protože se vyskytují poměrně vzácně. Proto se používají brusinky i jiné brusnice pěstované, nejčastěji z dovozu. Příkladem je klikva velkoplodá, pěstovaná v Severní Americe a klikva bahenní, dovážená například z Polska, které vlastně ani nejsou botanicky pravými brusnicemi. Bobule klikvy má rovněž červenou barvu velikosti přes 1 cm a také se dobře hodí pro pěstování. Čeština často výrazem brusinky stejně jako angličtina cranberries nerozlišuje mezi brusnicí brusinkou, dalšími kyselými brusnicemi a zmíněnou klikvou; klikva se dá např poznat, pokud je na štítku potravinářského výrobku, kromě českého názvu, název např. polský: Żurawina, německý: Gewöhnliche Moosbeere nebo jen Moosbeere nebo ruský: Клюква (Kljukva).

Obsah vitamínů a látek

Brusinky jsou velmi dobrým zdrojem Vitamínu C, což je mimo jiné jeden z nejsilnějších přírodních antioxidantů. V brusinkách nalezneme i nezanedbatelné množství vitamínu E, který je potřebný například pro správnou funkci imunitního systému. V neposlední řadě si konzumací brusinek zvýšíme i příjem vlákniny, která nám může pomoci třeba snížit tlak nebo obsah zlého cholesterolu.

Léčivé účinky brusinek

Jejich asi nejznámějším účinkem je snižování rizika zánětů močového měchýře (hlavně u žen) a proto se k tomuto účelu vyrábějí například i brusinkové čaje. Jejich vysoký obsah proanthocyanidinů, vázající se na bakterie, aktivně zabraňuje těmto bakteriím přilnout k zažívacímu traktu či močovým cestám a vzniku možné nepříjemné infekce.

Dle různých výzkumů a důkazů mohou polyfenoly obsažené v brusinkách snižovat i riziko vzniku kardiovaskulárních chorob tím, že zabraňují hromadění krevních destiček a snižují krevní tlak.

Blahodárné účinky jsou prokázány také v oblasti ústní hygieny. Prospěšné jsou totiž při onemocnění dásní a v boji proti bakteriím, které se v dutině ústní často usazují, především na zubech.

Některé studie dokonce uvádějí, že brusinky mohou pomoci i se zpomalováním vzniku nádorů například u rakoviny prostaty, jater, vaječníků, tlustého střeva či prsu.

Plody a květy brusinky 

 

 

Hlavní stránka
Zdraví
Praktické
Recepty
Udělej si sám