Babské rady a tipy

Zázračná chia semínka

13.01.2015, Autor: kca + wikipedia, Foto: ©Brent Hofacker / Dollar Photo Club

Zdraví Čia semínka šalvěje hispánské jsou milimetrová šedobílá či černá semínka nadupaná mimo jiné vápníkem, antioxidanty i omega-3 nenasycenými mastnými kyselinami. Bez větších servítek můžeme tyto semínka řadit mezi tzv. superpotraviny.

Přestože chia semínka pochází původem z horských oblastí Střední Ameriky a řadily se mezi nejvzácnější potraviny bájných Aztéků, moderní lidstvo na tento zázrak přichází na chuť až teprve v posledních letech. 

Chia semínka - babské rady | babske-tipy.cz

Chia semínka jsou pro všechny

Díky obstojnému obsahu vlákniny a bílkovin, schopností udržovat v normě krevní cukr či díky jejich hydrofilním vlastnostem, jsou ideálním doplňkem stravy pro sportovce i neaktivní jedince, pro vegetariány, vegany i velké masožravce. Chuť chia semínek není nikterak výrazná což dobře přispívá právě k jejich oblibě. Jiné podobné potraviny totiž bývají například nahořklé, slané nebo sladké a někomu to tak nemusí vyhovovat, což u těchto semínek rozhodně nehrozí. Pokud by chuť bylo nutné přeci jen konkretizovat, dalo by se říct, že mají semínka trochu ořechový nádech, nicméně každý má chuťové buňky nastavené jinak. 

Hlavní přednosti a účinky chia (čia) semínek na lidské tělo

  • žádné negativní účinky
  • vhodné úplně pro všechny
  • vynikající zdroj vlákniny
  • plné antioxidantů a bílkovin
  • vysoký obsah vitamínů a minerálů
  • nejbohatší rostlinný zdroj esenciálních mastných kyselin
  • cca 60% všech tuků tvoří omega-3 mastné kyseliny
  • zahánějí pocit žízně, hladu i únavy
  • jsou lehce stravitelná, snadno se připravují i skladují
  • dodávají energii a zabraňují přejídání
  • jsou plnohodnotnou komplexní "superpotravinou"

Chia semínka byla celá staletí primárním potravinovým zdrojem pro americké domorodce či aztécké válečné bojovníky. Semínka smíchaná s vodou se stala obživou pro Indiány z jihozápadu Severní Ameriky, putující za obchodními účely od řeky Colorado až po Tichý oceán.

Jak se chia semínka konzumují?

Ve formách konzumace chia se vaší fantazii žádné meze nekladou. Semínka se vzhledem ke své nevýrazné chuti mohou přidávat například do veškerých nápojů - čajů, koktejlů, mléčných šejků. Semena velmi dobře a rychle absorbují tekutiny a vytváří ve spojení s vodou nebo mlékem příjemný, lehce stravitelný gel.

Chia můžeme s přehledem přidávat do pudingů, musli tyčinek, sušenek či doma vyráběného pečiva. Skvěle poslouží i při výrobě dresinků k salátům nebo těstovinám.

 

Hlavní stránka
Zdraví
Praktické
Recepty
Udělej si sám

Šalvěj hispánskou (Salvia hispanica) znali již staří Aztékové a používali ji také jako platidlo, jak je zmiňěno v kodexu Mendóza ze 16. století.

Mexický stát Chiapas dokonce dostal své jméno právě díky pěstování semínek chia.