Babské rady a tipy

Jak z brambor vyždímat to nejlepší? Vařte je v páře!

01.12.2019, Autor: komerční, Foto: Pixabay.com

Zdraví Spousta z nás se zajímá o to, co jí a jaké živiny do těla prostřednictvím stravy dostává. Víme však, že nevhodnou přípravou plodin se o tyto látky můžeme ochuzovat? Typickým příkladem jsou brambory bohaté na vitamín C. Jak je upravovat, abychom se o tento benefit při jejich konzumaci nepřipravovali?

Brambory - babské rady | babske-tipy.cz

Čerstvé nebo upravené?

Pro většinu druhů ovoce platí, že nejvíce prospěšných látek a vitamínů z nich získáme, pokud je konzumujeme čerstvé. Dalo by se to říct i o zelenině, ta se ale doporučuje upravovat tepelně, a to zejména kvůli lepší stravitelnosti. V syrovém stavu totiž může nadýmat a způsobovat zažívací potíže.

Není to ale jediný důvod, proč zeleninu tepelně upravujeme. Některé vitamíny obsažené v zelenině se totiž uvolňují, když jsou vystaveny určitým teplotám. Navíc řada z nich (A, D, E, K) je rozpustná v tucích, které používáme při pečení nebo smažení.

Vitamín C je citlivka

Různé plodiny si žádají různé přístupy. Základem zdravého a efektivního stravování je proto znalost šetrných způsobů, jak suroviny vzhledem k obsaženým vitamínům připravovat. Některé vitamíny (B, C) jsou rozpustné ve vodě, což však při vaření vede k tomu, že se vyluhují do vody a nezůstanou obsahem plodiny.

Je škoda, když klasickým vařením ztratí brambory většinu minerálních látek a především zmiňovaného vitamínu C, který je velmi citlivý a nevhodnou úpravou (vařením ve vodě, při vysokých teplotách, při styku s kovem) dochází k jeho ztrátám.

Ideální příprava zeleniny

Příliš vysokými teplotami a varem plodiny znehodnocujeme a náš organismus pak nepřijme tolik potřebných živin. Naším doporučením je tedy volit jiné postupy. Za naprosto ideální můžeme považovat vaření v páře. Jak uvádí lektor Institutu zdravého života Welko Ing. Vladimír Klescht: „Kupříkladu brambory uvařené v páře a ve slupce si zachovají cca 70 % vitamínu C.“

Zelenina - babské rady | babske-tipy.cz

Uchování živin je největším plusem tohoto typu přípravy pokrmů. Díky vaření v páře jsou však pokrmy také chutnější a barevnější, protože se jejich aroma i barva neznehodnocuje. Příprava zeleniny v páře je rychlá a není nijak složitá. Pokud nemáme parní troubu, postačí hrnec s poklicí a obyčejný pařáček, který se obvykle používá na ohřívání knedlíků.

Brambory v parních lázních

Skvělé na přípravě brambor v páře je to, že je můžeme uvařit naráz s další zeleninou, bylinkami a masem a odbýt oběd v jednom hrnci. Úprava zabere asi půl hodinky. Důležité je pouze vrstvit suroviny do pařáku od nejtvrdších po měkké. Pokud máme brambory nové, je vhodné je uvařit ve slupce, protože právě ta je největším zdrojem vitamínů.

Tip na rychlý oběd: Do hrnce nalijte vodu v přiměřeném množství, aby se nedostala k surovinám, a přiveďte k varu. Na dno pařáku vyskládejte osolené menší brambůrky nebo pokrájené brambory ve slupce, na ně navrstvěte rovněž osolenou brokolici a nahoru položte plátky lososa, které jste předem potřeli omáčkou. Tu připravíte smícháním lžíce medu, lžíce sójové omáčky, půlky vymačkané limety a stroužku prolisovaného česneku. Vařte do změknutí. Po vyjmutí servírujte pokapané rozpuštěným máslem. Dobrou chuť!

 

Hlavní stránka
Zdraví
Praktické
Recepty
Udělej si sám